velgen uitleg

Op deze pagina gaan wij verder in op de termen zoals offset, breedte, naafgat etc.

 

U ziet staan 7.5x17 5x112 et35 Ø66.6 wat betekent dit nu allemaal?
7.5 Velg breedte in inches.
17 Inchmaat van de diameter
5 Aantal boutgaten 
112 steekcirkel in mm 
ET35 ET waarde
Ø 66.6 boring van de velg, OEM velgen zijn altijd passend geproduceerd op de auto.
Bij aftermarket velgen word er soms gebruik gemaakt van centreerringen om de velg passend op de naaf te monteren.
Een aftermarket velg past meestal ook op meerdere voertuigen met dezelfde steek maar met een andere naafdiameter.

 

 

 

Uitleg ET waarde / Offset

De ET bepaald hoe ver de velg naar binnen of naar buiten steekt ten opzichte van de wielkast. De ET-waarde wordt berekend d.m.v de afstand vanaf het midden van de velg (lengte richting) tot aan het bevestigingspunt. Dit in mm vertegenwoordigd de ET. De ET is altijd in mm. Als de ET-waarde hoger wordt dan komt de bevestiging van de velg meer naar buiten waardoor het wiel dieper in de wielkast valt. Als de ET-waarde lager wordt, dan zit de bevestiging van de velg meer naar het midden en komt de velg juist meer naar buiten. 

 

Meerdelige velgen

Meerdelige velgen (in de volksmond 2 of 3 delig) bestaan uit losse delen die door middel van M7 of M8 boutjes in elkaar worden geschroefd. Het voordeel van meerdelige velgen is dat deze vaak lichter zijn als gegoten velgen maar het belangrijkste is dat de maatvoering vaak op wens geproduceerd kan worden. Wij hebben in onze showroom een 3 delige Schmidt CC line velg liggen waarbij de constructie goed zichtbaar is Een 3 delige velg bestaat uit een buitenrand (het deel wat aan de buitenkant zichtbaar is) een binnenschotel en uiteraard het hart. Enkele populair 3 delige velgen zijn schmidt, Work, ADV1, HRE en Rotiform.

 

Flowformed velgen (flowforged)

Flowforming is een van de meest geavanceerde productietechnologieën voor de wielindustrie. Flow Forming Technology omvat het uitoefenen van druk op de binnenloop van het wiel, tijdens het draaien en nadat het is gegoten. Dit proces rekt en comprimeert het aluminium, wat de treksterkte verhoogt. In dit opzicht heeft het proces dezelfde eigenschappen als die in het smeedproces. Het eindproduct is lichter, sterker, heeft een grotere rek en een veel grotere schokbestendigheid, evenals een verhoogd laadvermogen ten opzichte van gewone gegoten wielen.